top of page

PESAN NABI

SAW

Sampaikan dariku walau hanya satu ayat (HR al-Bukhari).
 

Manusia itu meninggalnya menjadi cerita bagi yang hidup. Maka jadilah cerita yang baik buat orang-orang. Sejauhmana kebaikan itu menjadi cerita bergantung kepada apa yang dilakukan sekarang. Jom.. sama-sama kita "Menyubur Iman, Menyemai Ilmu dan Menyeri Amal".

DAPATKAN BUKU
KELUARAN ACIS

Dapatkan segera buku-buku terbitan Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS) UiTM Cawangan Perak tahun 2019 dan 2020 yang dihasilkan oleh barisan pensyarah dalam pelbagai bidang pengajian Islam.

ARTIKEL JURNAL
Open Laptop

Artikel ilmiah merupakan sejenis tulisan yang menyajikan atau menganalisis suatu topik secara ilmiah. Keilmiahan suatu tulisan didasarkan pada ragam bahasa yang digunakannya di samping topik yang dikaji terkait dengan kepentingan ilmu.

BUKU ISLAMI
Work Station

Mahukan buku-buku agama secara PERCUMA? Muat turun buku-buku Islami sebanyak 263 buah dalam format pdf (hibah dari Rumah Fiqih). Ia merupakan sumbangan waqaf dari pengarangnya. Semoga mereka mendapatkan kebaikan di dunia dan akhirat. Amin.

HADITH NABAWI
Library

Hadith merupakan segala sesuatu yang disandarkan kepada Nabi SAW sama ada melalui percakapan, perbuatan, taqrir (pengakuan) dan sifat fizikal mahupun keperibadian baginda. Ia adalah warisan berharga yang ditinggalkan baginda buat petunjuk kepada umatnya.

ICCMW2023
ICCMWIII Banner.jpg

Academy of Islamic Contemporary Studies (ACIS), UiTM, Perak Branch will host the 3rd International Conference on Contemporary Muslim World (ICCMW2023) hoping to share ideas from various areas of expertise to solve Muslim difficulties indeed empowering Islamic civilization with new ideas.

PROJEK RIJAL HADITH
الكتب الستة.jpg

Merupakan projek ringkasan rijal hadith dalam kitab Taqrib al-Tahzib oleh Imam Ibn Hajar al-'Asqalani. Ia memuatkan biografi para perawi pengarang al-Kutub al-Sittah yang diiktiraf antara kitab rijāl paling muktabar di sisi ulama hadith khususnya pengkaji hadith semasa.

TERJEMAHAN FATH AL-BARI
Fath al-Bari.jpg

Mahu membaca terjemahan kitab Fath al-Bari secara atas talian? Ia adalah karya agung milik Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-‘Asqalani RHM (Wafat: 852H). Ia memiliki kedudukan tinggi sebagai rujukan utama dunia sehingga ke hari ini. 

bottom of page